ВИКОРИСТАННЯ
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Тетяна Криворучко
Анотація. В даній статті йдеться про те, що завдячуючи
впровадженню інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва,
з'являється можливість на високому рівні
якості проводити «нестандартні» уроки.
Якщо послідовно й систематично
використовувати на уроках музичного мистецтва комп’ютерні технології, стає
легше контролювати творчий розвиток учнів, формувати спеціалізовані знання в
процесі навчання й виховання особистості в музиці, реалізувати можливості
сучасних засобів навчання. Використання ІКТ
в навчально-виховному процесі дає можливість для отримання учнями
великої кількості інформації та сприяє підвищенню інтересу до навчання.
Музичні і психологічні здібності
дітей – це єдине ціле, яке має спільну природу: такі здібності є вродженими і
належать до рефлекторних, емоційних та психомоторних сфер людської психіки.
Тому результат музичного виховання, як і становлення індивідуальності кожної
дитини, залежатиме від того, як відбуватиметься її знайомство з музичним
мистецтвом.
Інноваційні педагогічні технології передбачають використання інтерактивних
методів навчання. Їх суть полягає у
тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної, позитивної
взаємодії всіх учнів. Для того, щоб зробити
навчання цікавішим, потрібно використовувати різні види роботи, методи і
прийоми, такі, які цікаві учням. Сьогодні в музичній освіті відбувається активний
пошук нових сучасних методів навчання. Найефективнішими із них є використання ІКТ [2.3].
Комп’ютерні технології є
надзвичайно ефективним засобом оптимізації музичної освіти, якщо вчитель ясно
усвідомить мету, котра визначає результат як його діяльності, так і діяльності
учнів. Засвоюючи музичні комп’ютерні
програми, необхідно виділити і технологічні, і методичні аспекти. У свою чергу,
методичні аспекти визначають глибину засвоєння комп’ютерних технологій. Інша
позиція призведе до того, що можна добре володіти комп’ютерними програмами, але
так і не знайти шляху до музичного мистецтва [1.17]. Тому, плануючи
використання комп’ютерних технологій, учитель
зобов’язаний виходити із завдань музичної освіти в школі. Такий підхід дозволяє
розширити межі професійної діяльності педагога-музиканта.
Використання ІКТ в навчально-виховному
процесі дає можливість учням отримувати велику кількість інформації та сприяє
підвищенню інтересу до навчання. Комп’ютерні технології дають змогу учителю
музики здійснювати художньо-творчий розвиток особистості учня завдяки впровадженню
в систему музичної освіти комп’ютерних технологій, що передбачає довільний
вибір варіантів навчальних програм й забезпечення ефективного педагогічного
керівництва в процесі комунікативної взаємодії щодо формування системи
музично-художніх знань у школярів [3.9].
Інформаційні технології дозволяють по новому, комплексно
використовувати на уроках музики текстову, звукову, графічну й відеоінформацію
– створюється новий мультимедійний контент.
На уроках музики гармонійно поєднуються знання
комп’ютерної грамоти з музикою, образотворчим мистецтвом, літературою, і, як
результат цього поєднання, створюється нова якість сучасного уроку. Використання
комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним,
диференційованим, індивідуальним.
Комп'ютер може використовуватися
на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при
поясненні нового матеріалу, закріплені, повторені, контролі. При цьому
комп’ютер виконує такі функції:
1. Функції вчителя:
·
джерело навчальної інформації;
·
наочний посібник;
·
тренажер;
·
засіб діагностики і контролю.
2. Функції робочого
інструменту:
·
засіб підготовки текстів, їх зберігання;
·
графічний редактор;
·
засіб підготовки виступів.
Проведення уроків з використанням
ІКТ дає можливість: вирішити проблему дефіциту наочного приладдя, якісного
відтворення звуку, дозволяє проводити віртуальні екскурсії по музеях світу,
подорожувати по країнах та епохах, знайомлячись із кращими зразками музичного
мистецтва, виконавцями, з різноманітними стилями і напрямками; використовувати
ППЗ (Педагогічний програмний засіб «Музичне мистецтво»), презентації Microsoft
PowerPoint; використовувати ПК як
засіб для демонстрації наочності (твори
живопису, портрети композиторів, тощо), прослуховувати музичні твори різних
форматів, виконання пісень карооке, демонстрація фрагментів відеофільмів,
проводити групове та індивідуальне опитування учнів (тестування, кросворди,
тощо).
Завдяки використанню
комп`ютерних технологій, учні вирізняються високою активністю на уроках,
вчаться висловлювати свою думку,
міркувати, самостійно здобувати знання.
Демонстраційний
зоровий ряд виконує функцію емоційно-естетичного фону сприйняття музики.
Основою розвитку музичного мислення дітей стає неоднозначність їхнього
сприйняття, множинність індивідуальних трактувань, розмаїтість варіантів
«відчуття» («бачення») конкретних музичних творів, що дозволяє учням
установлювати різноманітні інтонаційно-образні зв'язки музики з історією,
літературою, різними видами образотворчого мистецтва, архітектурою,
скульптурою, художньою фотографією й т.п.
Впровадження
інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва дає можливість на
високому рівні якісно проводити «нестандартні» уроки: урок-вікторина, урок-інтерв’ю,
урок-конкурс, урок-концерт, урок-дискусія, урок-віртуальна подорож. Надзвичайно важливим на таких уроках є
залучення до роботи всіх учнів. Одним із
таких методів є робота в групах. У процесі роботи в учнів
розвивається почуття взаємопідтримки, взаємодопомоги, зникає відчуття страху, скованості, формується
уміння прислухатись до думки однокласників.
Послідовне й систематичне
використання на уроках музичного мистецтва комп'ютерних технологій якнайповніше реалізує можливості сучасних засобів
навчання, полегшує контроль за творчим розвитком учнів, формує спеціалізовані
знання в процесі навчання учнів у музиці, є важливим кроком до виховання гармонійної, всебічно розвиненої особистості
ХХІ століття.
Список використаних джерел
1)
Гумінська О.О. Використання
мультимедійних засобів – оновлення методики викладання мистецтв//Мистецтво та
освіта. – 2009.-№3.
2)
Затяміна Т. Про досвід використання педагогічних
технологій на уроках музики: // Масол Л.М.
Інноваційні художньо-педагогічні технології//Книга вчителя дисциплін
художньо-естетичного циклу:Довідкові матеріали для організації роботи вчителя.
– Харків:Торсінг плюс,2006.
3)
Пометун О.І. та
ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод.
посібник / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко / За ред. О.І. Пометун – К.: А.С.К.,
2004.
Комментариев нет:
Отправить комментарий