воскресенье, 1 января 2017 г.

ВИСТУП НА ЗАСІДАННІ РМО ВЧИТЕЛІВ МУЗИКИ



Рольова гра, як засіб
активізації дитячої творчості на уроках музики


Відповідно до Державного стандарту базової загальної середньої освіти головною метою предмета музика є розвиток особистісно-оцінного ставлення учня до музики і мистецтв, здатності до сприймання, розуміння і творення художніх образів. Уроки музики спрямовані на розвиток духовного світу кожного школяра, його загальний розвиток, як цілісної всебічно розвинутої особистості. Завдання вчителя музики - розвивати в учнях чутливість до мистецтв, ввести їх у світ добра і краси, допомогти відкрити в музиці джерело людських почуттів і переживань, виховати здатність до різнобічної музичної діяльності, сприяти розвитку творчих здібностей дітей, накопичувати позитивні емоції, що виникають під впливом музики, стимулюючи духовний і інтелектуальний розвиток учнів. Нова соціально-економічна та духовна ситуація в нашому суспільстві потребує підвищення ролі творчості на всіх етапах людської діяльності і в першу чергу в системі освіти.
Сучасна філософська концепція визначає творчість як найвищу форму активності діяльності людини, що спрямовує діяльність на створення якісно нових духовних та матеріальних цінностей. Інтенсивність і форми творчої активності різні, вони зумовлені характером, ступенем впливу зовнішніх та внутрішніх особистісних факторів. У сучасному філософському контексті творчість виступає як форма буття та родова суть людини, в результаті якої відбувається її розвиток, самовдосконалення, самореалізація. Проблема творчої активності вчителя знайшла відображення та аналіз в працях українських та зарубіжних педагогів і психологів: О.Ростовського, О.Рудницької, В.Куценко, Г.Батищева, А.Шуміліна, А.Нікіфорова, В.Андрєєва, Н.Кузьміної, С.Сисоєвої, Є.Абдуліна.

Творча активність учителя музики — це його властивість, в якій виявляється здатність до неповторного особистісного та професійного самовираження. Такий вчитель формує творчу особистість учня з глибоким внутрішнім світом, з усвідомленим інтересом до музики, якісним виконанням творчої музичної діяльності.







На своїх уроках дотримуюсь триєдиної мети:
Навчальна мета - подаю інформацію із історії розвитку музичного мистецтва нашої держави та світу в цілому на прикладах біографій композиторів та їх творчої діяльності, знайомлю дітей з напрямками та стилями музичного мистецтва, пісенної творчості, обрядів та традицій, розвиваю духовність на християнських засадах.
Розвивальна мета - досягається за допомогою поєднання традиційної форми навчання та інтерактивної технології, яка допомагає краще розвинути чутливість учнів до музики, ввести їх у світ добра й краси, допомогти відкрити в музиці животворне джерело людських почуттів і переживань, виховати здатність до активної різнобічної музичної діяльності, сформувати ціннісно-орієнтаційне ставлення до музичного мистецтва, сприяти розвитку художньо-творчих здібностей дітей.
Установлення міжпредметних зв'язків допомагає сформувати в учнів цілісну систему знань про мистецтво, усвідомити, що різні види мистецтва не тільки не відокремлені одне від одного, а навпаки, тісно пов'язані між собою і знання одного з них допомагає глибшому сприйманню й розумінню іншого.
Це дозволяє розв'язувати складні завдання прилучення учнів до естетичного осягнення й переживання змісту музичних творів з опорою на весь художній досвід дітей, без нав'язливого втручання в цю тонку сферу художньої діяльності людини.
Наприклад, уроки-подорожі "Музика Греції", "Зустріч з австрійським композитором І.Штраусом" сприяють розвиткові художньо-творчих здібностей учнів.
Виховна мета - прививаю любов до української національної культури, класичної та народної музики, музичного фольклору, який має провідну роль в музичному навчанні і в вихованні дітей, він розглядається в єдності з фольклором інших народів, формую патріотичні почуття на прикладах творів наших співвітчизників, виховую гордість за композиторів-земляків (М.Калачевський, М.Леонтович), співаків, корифеїв українського театру (родина Тобілевичів).
Зокрема, на уроці з теми "Обробки народних пісень М.Леонтовича" діти познайомилися з різними варіантами звучання пісні "Щедрик" та прийшли до висновку, що оригінальна обробка цього твору, зроблена М.Леонтовичем, є для них найбільш близькою та зрозумілою.
Є важливим структурним елементом уроку, що допомагає учням формувати систему музичних знань, впевнитися у практичному використанню в житті знань, отриманих на уроці.
Наприклад, на уроці з теми "Календарно-обрядові пісні: колядки і щедрівки" крім отриманої музичної інформації, учні впевнені в тому, що ці знання ідентифікують їх з менталітетом українського народу та його культурою. А спів колядок і щедрівок, крім отриманих вокально-хорових навичок, зближує їх з обрядовістю українського народу.
Поставлені на початку уроку проблемні питання допомагають усвідомленому вирішенню їх протягом уроку. Наприклад, на уроці у 2 класі з теми "Сім сестриць-чарівниць" було поставлено проблему: довести, що сестриці-чарівниці є і звуками і нотами, і мають місце на нотному стані та музичному інструменті, а також можуть бути використані при співі і грі на музичних інструментах.
На уроці поєдную традиційні форми та методи роботи з інноваційними освітніми технологіями. Зокрема, з інтерактивної технології використовую:
"мозковий штурм", що дає можливість учням виявити свій досвід з даного питання на уроці;
симуляція життєвої ситуації - наприклад, гудіння джмеля, крокування солдатиків, створеного звучанням симфонічного оркестру, що розвиває уяву учнів;
рольові ігри - перевтілення в образи музикантів, поетів, композиторів, артистів, створення ансамблів, що допомагають формувати самостійність, розвивати організаційні здібності та творчу уяву школярів, вокально-хорові навички і навички гри на музичних інструментах;
уроки-подорожі - "Музика Греції",. "Зустріч з австрійським композитором І.Штраусом", що допомагають вчителю глибше реалізувати мету;
створення "портфоліо" - складання віршів, мелодій, пісень;
індивідуалізація навчання - сольний спів, спостереження за розвитком вокальних навичок;
робота в групах - створення груп відповідно до творчих здібностей;
інтегровані уроки - використання міжпредметних звязків: розвиток мовного апарату; вивчення історії, традицій та звичаїв українського народу; розвиток літературної та художньої уяви за допомогою асоціативного мислення. Взаємодія музики з інтими мистецтвами можлива тому, що сфери вираження мистецтв не замикаються в колі своєї своєрідності, а взаємозбагачують одна одну;
елементи дискусій та диспутів на уроках музики - формують впевненість учнів у своїх знаннях, вчать мати свою думку і враження від прослуханої музики.
Для покращення роботи по розвитку творчих здібностей, покращення здатності до сприймання, розуміння і творення художніх образів, на уроках використовую різнобічний дидактичний матеріал та технічні засоби навчання.
1.  Ілюстрації портретів композиторів, художників, співаків, акторів.
2.Музична література: збірники пісень українських та зарубіжних авторів.
2.  Фоно- і відеотека.
3.  Репродукції художніх картин.
4.  Фортепіано.
5.  Баян.
 6. Телевізор. КШУБ-плеєр, мікрофон.
Необхідним та невід'ємним елементом уроку є підведення підсумків і аналіз вивченого на уроці, формування практичних навиків, закріплення отриманих протягом уроку знань, націлювання учнів шляхом творчого випереджувального завдання до наступної теми.
Вітчизняні та зарубіжні педагоги вказують на те, що фундаментальним засобом пізнання світу для дітей є гра.  Саме гра дає можливість навчати дитину так, щоб вона не помічала бажання дорослого обов’язково дати їй певні знання.
Тому, щоб збудити творчі сили дитини, розвинути її уяву і фантазію, використовую  рольові ігри, які емоційно пожвавлюють урок, створюють атмосферу творчого змагання, дають можливість задовольнити інтереси, запити, потреби дітей, а також створити умови для  розвитку різних видів творчості.  Рольова гра допомагає відтворити в активній наочно-дійовій формі сфери діяльності, які виходять далеко за межі особистої практики дитини. Учень може вільно оперувати образами предмета в той час, коли самого предмета немає, це стимулює мовленнєву активність. Наявність уявної ситуації є основою для рольової гри. Під впливом ігрової ситуації відбувається комбінування знань, де реальність поєднується з вигадкою, фантазією.
РОЛЬОВА ГРА «ПОЕТИ- КОМПОЗИТОРИ»
Учитель: Діти, ви знаєте, щоб складати пісню потрібно мати вірш і мелодію. Вірші складають поети, а мелодії - композитори. Зараз ми уявимо себе поетами і композиторами. Спочатку ми складемо невеликі вірші, а потім до них придумаємо мелодії, які виконаємо на музичних інструментах.
Вам уже відомі 7 основних звуків: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі. Серед них є стійкі - 1, 3, 5, і нестійкі - 2, 4, 6, 7 ступені.
Користуючись стійкими і нестійкими звуками ми і будемо складати наші мелодії.
Діти пропонують невеликі вірші, які коректуються вчителем. Після чого починається складання мелодій.
Вчитель пропонує спочатку скласти мелодію на стійких ступенях (на 5, потім 5 і 3, потім 5, 3 і 1).
Після обговорення всіх варіантів мелодій вчитель пропонує продовжити складати мелодій з використанням нестійких звуків.

Комментариев нет:

Отправить комментарий